Zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 februari

25 februari 2020 - Yarrow, British Columbia, Canada

Morning! Een 3 in 1 verhaal vandaag.

Afgelopen zaterdag was de eerste regenachtige dag. Maar, de Nederlander die ik ben, toch op pad gegaan met de fiets. Grapje; thuis fiets ik nooit. Maar ja, je moet wat he.

Iets wat hier 'heel gewoon' is, is bij een restaurantje ontbijten. En wat voor ontbijt! Dat wilde ik uiteraard wel eens gaan proberen :P

20200222_080306 'White Spot': een restaurantketen. Aanbevolen door Jolene, omdat ze hier 'smashed potatoes' serveren. Veel Canadezen nemen 'hashbrowns' bij hun ontbijt. Dat is in de pan gebakken aardappels die geraspt worden. Maar 'smashed potatoes' is weer wat anders, en wat was het lekker! Echt een aanrader.

20200222_082457Onbeperkte koffie voor 3,50 CAD. Komen ze steeds bijvullen, echt ideaal. Een stopwoord van veel serveersters is dan ook 'No worries' als je hun bedankt. No worries = no problem = geen probleem.

20200222_105840Lekker op de fiets naar Yarrow.

20200222_105846Yarrow, klein schattig dorpje.

20200222_105856Geen spatbord op de fiets! Ook voor m'n rugtas eerst een regenhoes gekocht, anders wastie binnen de kortste keren doorweekt.

20200222_110804

20200222_110817Heel veel kippenboeren hier. En stinken dat dat doet! Maar die mensen doen goede zaken hier: bij iedere boerderij staat een dik huis.

20200222_111848Spot de modder :')

20200222_114531Mien merruk!

20200222_115156Via een andere route terug gegaan. Hier mocht je eigenlijk niet overheen omdat er ook treinen over rijden.

20200222_115357Toch gedaan :P

20200222_115457En uiteraard waren er weer een aantal aan het vissen!

20200222_155820In de middag met Jeffrey en zijn vriendin Rebecca naar een 'Brewery' gegaan. Daar waren nog een aantal vrienden.

20200222_161940Een 'Brewery' is een soort brouwerij, alleen dan een beetje hippie heb ik het idee. Een opkomende trend hier; lokale brouwerijen. Eigenlijk was het gewoon een restaurantje.

20200222_163752Dit noemen ze een 'flight'! Kun je 4 biertjes proberen.

20200222_182632En wat ze hier ook hebben; ideaal! Je kunt gewoon per stoel afrekenen. Aan het begin vragen ze hoe je graag zou willen betalen; alles wat jij besteld komt op 1 aparte bon (per stoel). Je kunt er ook voor kiezen om samen een bon te doen. Zo hoeft de bon niet gesplit te worden en betaald er nooit iemand een cent teveel, want je betaald gewoon voor wat je zelf genuttigd hebt. Doei tikkies en betaalverzoeken. Dit is echt een tip voor de horeca in Nederland!!

20200222_191509Op een truck zit een extra tank; voor als je eventueel je grasmaaier moet bijtanken bijvoorbeeld. Maar je kunt ook je eigen tank ermee volgooien. Een soort reservetank dus. Heel erg handig.

Zondag: S'avonds had ik afgesproken dat ik met een meisje (Shantal) mee zou gaan naar de NRC. Ik was wel benieuwd naar het verschil; je hebt hier nog al een strijd onderling tussen de RCNA en de NRC. Dus op zondag naar beide kerken geweest; het was interessant! Paar grappige weetjes; ze hebben hier geen 'plank' voor je waar je je Bijbel op kunt zetten, maar vakjes waar je je Bijbel in kunt leggen. Ook hebben ze hier een apart boek voor de Bijbel zelf en een apart boek voor de Psalmen. Ze hebben er hier ook een stuk meer; Psalmen en gezangen zijn gemengd. Wel in de 400. Af en toe een bekende wijs, soms een onbekende. Bij de avonddienst gingen ze plotseling een vers staand zingen; weer zo'n aparte gewoonte. Na de dienst ben ik met Shantal meegegaan; zij woont in een 'basement' bij een echtpaar met kinderen. Basement = kelder. Niet zo'n koude, grillige kelder. Nee, gewoon een extra verdieping. Wel meer mensen doen dat hier; een kelder die ze verhuren aan jonge meiden of jongens. Je hebt dan een eigen slaapkamer, de rest deel je met je 'roommate'.

Leuk praatje gehad en vervolgens heeft ze me afgezet bij Stephanie; ook een dochter van John en Elsie. Die hebben zo'n leuke hond! Helaas geen foto gemaakt. Volgende week maandag hoop ik samen met Stephanie en Jolene een dag naar Vancouver te gaan. De mensen zijn zo aardig hier!

Nou, vervolgens was het vandaag: maandag. In de ochtend heeft Elsie me naar school gebracht, omdat ik eerst nog het 1 en ander moest overleggen met de docent waar ik mee zou lopen. De volgende dagen hoop ik met de schoolbus naar school te gaan.

20200221_131547Die ziet er zo uit; cool he :P. De dochter van John en Elsie rijd op deze bus. Hoe gaaf is dat; bijna alleen maar moeders en andere vrouwen rijden deze bussen omdat de mannen gewoon moeten werken. Ik doe het ze niet na! Die dingen zijn echt mega groot.

Rond 7:15 aanwezig op school. Kennis gemaakt met een aantal docenten; het is echt een hele kliek hoor!

Je moet het zo zien; de kerk en de school zijn op 1 terrein. Letterlijk en figuurlijk. De docenten, de leerlingen, (bijna) alle medewerkers en alle families die te maken hebben met deze school, zitten in dezelfde kerk! Dus iedereen kent elkaar en weet zowat alles van elkaar. Dit heeft voor en nadelen; voor mij zou het niks zijn.

De week geopend met collega's; iedere week doet een andere mannelijke medewerker de opening met het lezen uit de Bijbel en een gebed. Vervolgens werd ik voorgesteld; er was alleen sprake van een miscommunicatie. De directeur van de school dacht dat ik voor zo'n 2-3 weken zou komen, terwijl ik er maar 1 week ben! Foutje, kan gebeuren.

Terug in het klaslokaal. De leerlingen komen langzaam binnenstromen; iedereen pakt zijn/haar spullen uit de kast die achterin de klas staat. Vervolgens wordt de dag geopend; een stuk of 5 leerlingen geven een psalm/gezang op. Er wordt uit de Bijbel gelezen en er wordt gebeden. Zo, dacht ik. Op naar de 'echte' les. Maar nee hoor, toen kwam de Bijbelstudie pas! Ik denk dat er zo'n uur tot anderhalf uur besteed werd aan godsdienst. En de (meeste) kinderen zaten zo stil als een lammetje! Ik keek mn ogen uit.

20200224_092319Bij de Bijbelstudie krijgen de leerlingen een 'guided note sheet'. Een papier waarop ze aantekeningen (kunnen) maken. Sommigen doen het wel, anderen niet. Ze krijgen hier ook een toets over, dus de meeste leerlingen pennen ijverig mee. Af en toe vraagt de docent wat, maar verder is hij vooral aan het woord.

20200224_092327

20200224_092336 Dat zijn een hele hoop vragen! En dit doen ze iedere dag!!

20200224_115713Zo ziet het klaslokaal er uit. Lijkt best wel op een klaslokaal in Nederland. De stoelen zitten alleen vast aan de tafel; leerlingen kunnen hierdoor niet wippen met de stoel. Ik hoop van de week nog wat duidelijkere foto's te maken.

20200224_130044Uitzicht van m'n werkplek.

20200224_130053Mooi hoor! De leerlingen van grade 8 zijn 13-14 jaar oud. En ze zitten de hele dag in hetzelfde lokaal!! En ieder uur met dezelfde groep ook. Hun hele schoolleven door;  van grade 1 - grade 12. Dat lijkt mij echt verschrikkelijk erg, maar ze schijnen er geen last van te hebben. Ze weten niet beter. Ook draagt iedereen een schooluniform. Morgen hoop ik les te gaan geven. Mega spannend!

20200224_152102Jolene in de school bus.

20200224_152223Schattig; de 1 leest een boek, de anderen klieren wat met elkaar. En ja; als de bus dan een scherpe bocht neemt is t janken :P

20200224_153930W.G. van der Hulst in het Engels!

20200224_154011Bruun de beer!

S'avonds werd ik opgehaald door Rebecca om naar Ruth and Naomi's te gaan. Een 'charity' / liefdadigheidsorganisatie die zorgen voor een warme maaltijd voor daklozen en mensen die het minder hebben. Elke dag! Er komen 2 groepen: 1e groep is families, 2e groep de rest.

20200224_175429Ik en Rebecca

20200224_190711Vrijwilligers

20200224_185417De doelgroep. Het was echt bizar; er werd vanavond zelfs iemand gearresteerd! De politie kwam binnen en sloeg de man zo in de boeien. Hij stribbelde niet echt tegen, ging zo mee. Ook was er een mevrouw die dacht dat haar telefoon gestolen was. 'Where is my f*cking phone, I'll punch you in the face, I swear'. Uiteindelijk gelukkig gevonden. Verder branden er in het toilet paarse lichten; dit voorkomt dat mensen drugs spuiten in het toilet. Door het paarse licht kunnen ze hun aderen niet zien. Bizar he! Heel veel mensen zijn gewoon op een andere wereld; ze kijken je wazig aan of schokken heel erg met hun benen. Echt confronterend om te zien; hierdoor realiseerde ik weer hoe gezegend ik ben met mijn leventje!

20200224_182650Aub niet je haren wassen in het fonteintje.

20200224_181026Als je sterkere koffie eist: ga dan lekker naar de Starbucks ;P Sommige mensen zijn nogal eisend voor hun positie. Bepaalde dingen willen ze niet en andere dingen juist weer wel. Maar er zijn ook dankbare mensen; thank you, thank you so much.

20200224_173715Values

20200224_174459Grote pan met 16 kg. penen!

20200224_174454Juun :P

20200224_190728Tadaaa! Hutspot. Echt toevallig.

Nou, dat wastie weer.

Word of the day:

No worries = no problem = geen probleem.

Brewery = brouwerij

Charity = liefdadigheidsorganisatie

Tot de volgende!!

1. Herma Vogel:
    25 februari 2020
    Ha leuk Sjaan. Zo'n schoolbus besturen....vette Chill toch?!
    Zet hm op deze week!!
  2. Guus en oma lia:
    26 februari 2020
    Hey Jeanet , ik ben het Guus . Je hebt echt een super leuke reisblog en alles gaat goed met tjibbe hoor hij is heel lief ben jij dat ook?😁
  3. Jeanet van der Wal:
    27 februari 2020
    Hoi Guus!

Wat lief van jou, dankjewel hoor!
    Echt fijn dat het goed met Tjibbe gaat! Gelukkig is hij weer helemaal beter.
    Ik ben heel erg lief, dat weet je toch? En jij? :P
  4. Miranda Willemse:
    29 februari 2020
    Echt mega vet dat je bij de charity mag meelopen! Leer je weer een hoop! Echt aan het meegenieten hierzo!